Tuesday, April 5, 2011

Keguguran Rambut – Perlu Rawatan

KEGUGURAN rambut bercorak (MPHL) merupakan satu masalah yang diwarisi bergantung kepada faktor usia dan keadaan genetik.

Ia dialami oleh kira-kira 30 peratus daripada lelaki yang menjangkau usia 30 tahun, manakala 50 peratus lagi mereka yang menjangkau usia 50 tahun.
Bagi mengatasi masalah ini, pelbagai kaedah dan ubat-ubatan diuji dan dikenal pasti sejak beribu-ribu tahun yang lalu.
Namun, akibat kurang kefahaman serta rasa terdesak untuk mengubatinya, mereka yang mengalami masalah rambut gugur cenderung untuk mencuba terapi atau rawatan yang tidak diiktiraf.
Presiden Persatuan Sains Rambut Malaysia, Dr. Steven Chow berkata, talian dan laman web tersebut bertujuan mendidik orang ramai tentang sains di sebalik keguguran rambut.
Ia sekali gus mengalakan mereka berjumpa doktor sebelum mendapatkan rawatan keguguran rambut yang diluluskan oleh perubatan.
Oleh kerana keguguran rambut bercorak ditentukan secara genetik, bentuk rawatan yang paling berkesan ialah rawatan yang menangani punca asas masalah tersebut,” katanya lagi.
Sementara itu, masalah rambut gugur seharusnya dianggap sebagai satu masalah perubatan yang beransur-ansur semakin teruk jika tidak dirawat.
Selain faktor MPHL, ia juga disebabkan oleh penggunaan ubat-ubatan, kurang zat besi, penyakit tiroid, masalah sistem imunisasi dan tekanan.
Selain mencacatkan penampilan, masalah ini juga meninggalkan kesan psikologi di kalangan pengidapnya yang menyebabkan mereka merasa rendah diri, kemurungan, tidak berkeyakinan dan sebagainya.
TESTIMONI PENGGUNA : Rambut Gugur
Saya ingin berkongsi pengalaman saya sejak mengunakan minyak kelapa dara. semua ahli keluarga saya mengamalkannya.
Saya mengalami masaalah rambut gugur . Setiap kali saya membasuh rambut, pastinya terlalu banyak rambut yang gugur hinggakan nampak kulit kepala.Biasanya kaum lelaki akan alami masaalah botak kepala dibahagian tengah kepala begitu juga dengan saya. Tapi sejak saya gunakan minyak kelapa dara minum 1 sudu pagi ,1 sudu malam dan disapu dibahagian kawasan yang tiada rambut ,seeloknya buat macam pakai minyak rambut sapu keseluruh bahagian rambut.
Dua minggu kemudian saya amat terperanjat bila isteri saya memberitahu kawasan yang botak itu telah ditumbuhi anak rambut dan kini bahagian tengah kepala saya telah penuh ditumbuhi rambut.
Pada mereka2 yang mengalami masaalah botak ditengah kepala why not mencuba minyak kepala dara ini.
Abd. Rahman
Matahari Height
Senawang N. Sembilan

No comments:

Post a Comment